Pengalaman Bersalin Anak Pertama & Anak Kedua Saya...

Ceritakan pengalaman bersalin masa anak pertama dan anak kedua saya ni sangat berbeza.. yela kan masa anak pertama dan anak kedua ni dari tak da pengalaman masa anak pertama, bila dah anak kedua ni dah ada ilmu dan pengalaman sendiri....
pengalaman bersalin saya
Ni masa anak pertama saya... sepanjang mengandung saya tak pernah nak tau jantina..sebab suami nak kejutan la katakan... tak nak tau jantina dulu katanya..bila.. buat check-up je, suami mesti pesan, jangan tanya doktor tau jantina apa...  masa ni pengalaman semua tak ada la.. so saya follow je, masa ni juga saya kurang search di internet .. info nak bersalin.. cara..semua tak search.. entah kenapa masa tu tak da rasa nak search ..apatah lagi cara-2 nak bersalin tu... dah la tak g kelas ibu-ibu mengandung.. dapat info cara-2 nak bersalin pun dari member-2 dan dari mommy saya je.. tu je la...
pengalaman bersalin saya
Tapi, Alhamdulillah..semuanya berjalan dengan lancar..dengna izin-Nya.. minta di mudahkan untuk bersalin... dan air selusuh made from ayah mentua.. sekali minum je, rasa nak bersalin petangnya.. masa anak pertama ni pengalaman yang saya tak boleh lupa adalah.. 

BERSALIN INDUCE (bersalin paksa)... sebabnya? saya rasa baby kurang gerak, sehari lepas tu doktor sarankan saya bersalin "paksa" sebab anak pertama, tambahan pula saya hb rendah.. tak la rendah pun.. tapi "pembawa thalasimia" kan.. tu doktor syorkan .. dan saya dna suami ikutkan je.. sebab tak nak apa2 berlaku.. masa tu 37minggu... Alhamdulillah... 27-02-2011 (11.54pm) selamat bersalin untuk anda pertama saya... kejutan dan hadiah untuk suami yang nak anka pertama bergelar "ADAM".. .gembiranya si suami saya....

Tenang persiapan? saya buat persiapan ala kadar je, sebab kenkawan pesan, jangan beli baju banyak-banyak masa new born ni, baby cepat membesar... 

Dan its thru.. .saya hanya beli lepas baby dah 3 bulan.. dan seterusnya... masa anak pertama ni, membeli je kerjanya... tu la kerja para ibu muda kan.. betul tak...

Dannn ni pula anak kedua saya.. it GIRL ... 

pengalaman bersalin saya

Pengalaman ni pula, saya dah tau apa itu "bersalin paksa" masa anak pertama,saya usaha nak merasa bersalin normal tanpa induce... Alhamdulillah.. Allah itu maha mendengar... 

Sepanjang hamil anak kedua ni, memang berbeza sekali rasanya.. dah saya sendiri dapat rasakan yang its a GIRL sebab masa ni banyak search di internet juga... almaklum la kan..saya dah suri rumah sepenuh masa ni, dan usahawan perniagaan Shaklee pula..lagi la perlukan saya maklumat dan berniaga pula memalui online lagi la saya berhadapan dengan internet... 

Dan sepanjang check-up untuk anak ke-dua ni.. yang mana baby Shaklee saya gelarkan sebab saya amalkan 100% vitamin Shaklee tanpa amalkan vitamin yang klinik bagi.. macam asic folic dan sebagainya tu.. sebab saya pilih yang semulajadi vitamin ni ,lagi mudah penyerapan dalam tubuh badna saya dan terbaik untuk my baby Shaklee... 

Doktor pula senang dan tau-tau pula kali ni, terus bagitau yang "i  rasa ni baby girl" .. haha.. .doktor terus info awal-2.. dan YES! instinct para ibu kan... dan pembawaan anak pertama dan kedua yang berbeza... kita dapat rasai sendiri... 

Dan yang paling kelakar masa nak bersalin anak kedua ni, pecah air ketumban seawal pagi 4am rasanya... sebab siang tu ke Hospital Kulim, sebab ada rasa contraction tu kerap.. tapi sekali g check-up.. belum ada bukaan daaaa.... dah anak kedua ni, tak nak la tinggal dan tidur kat Hospital kan.. ada pula si abang yang manja... oh nooo... masa esokkan hari tu.. kul 4am, kena la tinggal si abang dekat kakak angkat saya kat kawasan rumah juga.. .Alhamdulillah... kakak Yati banyak membantu saya, dan tau-tau je ..sekali call terus jawab dan suh hantar je.. 

Masa ke Hospital tu.. kul 4.30am, masa tu check-up pun, bukaan masih 1 or 2cm.. sampai doktor suggest masuk ward dulu sementara  menunggu bukaan seterusnya... Tapi sekali lagi gerak hati seorang ibu kan.. saya mesti bersalin awal ni... tapi sebab kesian kan suami yang menunggu dan nak solat subuh lagi..saya info kan suami, balik rumah la dulu, sebab nanti masuk ward lagi sementara menunggu bukaan kan... 

Dan suami pun balik la rumah tanpa meninggalkan sebarang baju bayi pula... haha..dan kuasa Allah S.W.T tiada siapa mengetahui... Alhamdulillah... masa lepas azan subuh tu, saya tergerak hati dan bercakap dalam hati.. saya mesti bersalin lepas subuh ni... dan ITS THRU! ... Alhamdulillah... 28-03-2014 (7.00am) bersalin terus... masa tu suami pun baru balik dari hospital.. haha.. 

Yang kelakarnya.. lepas bersalin tu, call suami banyak kali tak jawab.. boleh pula suami tido... dan la sejam menunggu saya dah la bersalin tak dan nak tukar baju bersalin kat Hospital tu, sebab kononnya nak masuk ward dulu.. lastly terus bersalin dengan baju saya dari rumah tu... dan .. lepas bersalin tu.. tak berstokin tak berbaju sejuk.. dah la awal pagi kan... dan my baby girl pula tak la berbaju juga selama sejam... haha. ni gara-gara baby nak kuar juga lepas subuh... tunggu la selama sejam lebih juga aru suami sampai..tu pun lepas banyak kali call dan suami terus rushing datang Hospital..

Dan yang bestnya.. siang tu baby dah kencing dan berak.. malam kul 7pm pun saya terus kuar ward ... tak la bermalam saya kat Hospital... bersyukur sangatttttt.... segalanya berjalan dengan baik dan lancar.. .si abang pun sangat teruja dapat adik comei... tu pun tak dan-dan nak main dan kacooo... haha... 

pengalaman bersalin saya

Sekarang.. si abang dah 3y8m dan si adik dah 7m.. dah boleh geng main dan sekarnag berebut mainan segala bagai..adik dah pandai nak mengusik si abang juga... 

See... ni la dorang... jantung hati ibu dan ayah... 
rezeki Allah

anak-anak shaklee

Terima Kasih YA ALLAH.. .sebab berikan saya anugerah yang sangat bermakna dalam hidup saya dan suami.....Terima kasih YA ALLAH....

Dan sekarang saya dapatm enjaga sepenuhnya anak-anak saya ni, dan bekerja hanya dari RUMAH serta "BERGAJI" lebih dari yang saya bekerja seharian sebelum ini... Dan saya yakin akan apa yang saya lakukan ni adalah untuk anak-anak saya, suami dan berkongsi ilmu untuk semua orang... 

Siapa tak nak kan 24jam bersama anak-anak dan kita tetap ada gaji setiap bulan, dan gaji kita ni kita sendiri CIPTA .. .berapa kita nak tiap bulan kan... insyaallah... 

Para ibu yang nak seperti saya dan nak jaga anak-anak di rumah serta tetap bergaji sendiri... boleh terus cari saya dna join saya sebagai WAHM berjaya... dan dapat gelaran usahawan WANITA berkerjaya...

============================
--> Saya Lin Pengedar Shaklee Kulim | 017-5836865 <-- 
Untuk sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee ... anda boleh terus hubungi saya.
Fb ~ LinzShopee | Page ~ KedaiVitamin
 
Bersiaran secara langsung untuk anda yang berada di KULIM & BUKIT MERTAJAM
& Pos untuk Satu MALAYSIA serta BRUNEI juga...
==============================

2 comments:

  1. Tahniah sis, cantiklah bed baby girl tu...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks @Cikna... alhamdulillah... salam kenal dear....

      Delete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...